Grafici, programátoři, marketingoví analytici… Těmto a dalším profesím hrozí podle nové studie zánik, a to již během příštích deseti let. Nezadržitelný vzestup umělé inteligence má zcela přepsat trh práce v kreativních a marketingových oborech.
Deset profesí na odpis
Experti ze softwarové firmy Linkee na základě analýzy rizik, růstových projekcí a dat o veřejném zájmu sestavili seznam deseti profesí, jež budou do roku 2035 s největší pravděpodobností z velké části automatizovány.
Jejich zjištění, o kterých informoval deník The Mirror, jsou obzvláště znepokojivá pro kreativní a marketingový sektor (a vesměs každého, kdo v práci sedí za počítačem)… Zde je nicméně deset nejčastěji zmiňňovaných rolí:
- Specialisté zákaznické zkušenosti
- Obchodní zástupci pro inzerci
- Reportéři, publicisté a novináři
- Manažeři promo akcí
- Editoři video obsahu
- Marketingoví specialisté
- SEO specialisté
- Marketingoví analytici
- Grafici a grafičtí designéři
- Produktoví a marketingoví manažeři
Proč je produkce téměř bezcenná
Důvod tohoto trendu je podle autorů studie prostý. Umělá inteligence dramaticky snižuje náklady na samotnou produkci obsahu.
„Ohrožen je víceméně každý člověk, který pracuje za počítačem. Jak se náklady blíží nule, jakákoli role postavená čistě na produkci se dostává pod tlak,“ vysvětlil Vahan Poghosyan, šéf společnosti Linkee.
Minimálně si AI vypomůžete
Studie však nenabízí jen chmurné vize, nýbrž i návod, jak v nové éře uspět. Ochrana před automatizací podle společnosti nespočívá v tom být „kreativní“ či „strategický“, ale v tom být multidisciplinární.
„Produktoví marketéři a analytici mají nižší riziko nikoli proto, že by se jich AI netýkala, avšak proto, že operují na průsečíku několika oborů,“ uvedl Poghosyan s tím, že pro určité lidi z rizikových profesí se místo v oboru stále najde.
„Umělá inteligence se vám nepodívá na zápas a nepopíše situaci tak, jak ji vnímá divák. Nenatočí vám reportáž o přírodní katastrofě. Zároveň věřím, že určité typy informací, zejména ty aktuální, bude muset vždy překontrolovávat člověk. Ale činnost grafiků třeba za deset let asi úplně vymizí. Zde ty kontroly faktických informací nebudou tak nutné.“
Co je nutné dodat
Co je však nutné zmínit, i umělá inteligence dělá chyby. A někdy více, než si myslíme. Kdo si pravidelně ověřuje informace, jež nám například takové ChatGPT poskytuje, ten se bude možná až divit, kolik z odpovědí je mylných či „roboticky vygenerovaných“ (čerpá z naučených vzorců, ale nedoloží vám aktuální informace).
Právě proto se zde pracuje s určitým časovým vzorcem, který nám napovídá, že do deseti let by se efektivita AI nástrojů měla vyladit, ale zároveń nepochybujeme o tom, že tu vždy bude zapotřebí nějakého lidského prvku, který bude činnost umělé inteligence překontrolovávat.
Zdroj foto: Pixabay