Zní to jako scéna z dystopického seriálu, ale stává se to realitou. Společnost Samsung potvrdila, že na obrazovkách svých drahých chytrých lednic začne v rámci „pilotního programu“ zobrazovat reklamy. Rozhodnutí vyvolalo na internetu okamžitou a ostrou vlnu nevole.
Pilotní program „přidané hodnoty“
Po týdnech spekulací a stížností od uživatelů vydal technologický gigant oficiální prohlášení. Potvrdil, že v USA spouští pilotní program, v rámci kterého bude na dotykových obrazovkách lednic Family Hub, jejichž cena přesahuje 1 800 dolarů, zobrazovat „propagační akce a kurátorované reklamy“.
Celý krok společnost rámuje jako snahu o „zvyšování každodenní hodnoty“ pro své zákazníky, což mnozí považují za výsměch.
Jak se reklamě (ne)vyhnout
Podle prohlášení se budou reklamy objevovat na pohotovostní obrazovce lednice, tedy ve chvíli, kdy není aktivně používána. Existují prý způsoby, jak se jim vyhnout… například pokud si uživatel nastaví jako spořič obrazovky umělecké dílo nebo rodinné fotografie.
Jednotlivé reklamy lze také „odmítnout“, načež se již v dané kampani neobjeví. Zdá se však, že neexistuje možnost, jak reklamní sdělení vypnout úplně a natrvalo.
Vzpoura na sociálních sítích
Reakce na sociálních sítích na sebe nenechala dlouho čekat a byla drtivě negativní. Uživatelé kritizovali Samsung z několika různých úhlů:
- Odmítnutí nákupu: Mnozí deklarovali, že si produkty Samsungu kvůli tomuto kroku již nikdy nekoupí a označili jej za projev chamtivosti.
- Bezpečnostní obavy: Další upozorňovali na riziko, že se lednice připojená k internetu může stát snadným cílem pro hackery a branou do celé domácí sítě.
- Jednoduché řešení: Někteří uživatelé se celé situaci vysmáli s tím, že lednici jednoduše nepřipojí k Wi-Fi, čímž se celá reklamní strategie zhroutí.
Lednice jako bezpečnostní riziko?
Právě otázka bezpečnosti rezonuje v debatě nejsilněji. Kritici upozorňují, že výrobci takzvaného „internetu věcí“ často zanedbávají kybernetickou bezpečnost. Riziko, že by se lednice mohla stát vstupním bodem pro útok na celou domácí síť, tak není zcela liché.
Zdroj foto: Pixabay