Výstavba vodní cesty mezi Otrokovicemi a Rohatcem probíhala v letech 1936–1938. Financování celého projektu obstarávala firma Baťa, která v té době řešila otázku, jakým způsobem levně přepravovat lignit z Ratiškovických dolů do svých závodů v Otrokovicích. Efektivním řešením bylo vybudování vodní cesty, která by zároveň sloužila i k zavlažovacím účelům okolních polí.
Baťův kanál je tedy téměř 60km, dnes už mezinárodní, vodní cesta spojující Otrokovice a Skalici. Některé části úseku cesty jsou vedeny i přímo po řece Moravě. Na kanále se nachází 13 zdymadel (plavebních komor), z nichž 11 je možno ovládat přímo dálkovým ovládáním. Zdymadla pomáhají srovnávat rozdíl výšek na celé trase, který činí 18,5m. U každé plavební komory byl vybudován už při jejich výstavbě domek, který sloužil jako ubytování pro obsluhu komory. Na celé trase se nachází několik unikátních technických památek, ať už se jedná o výklopník uhlí v Rohatci nebo lanovku pro přetahování člunů ve Vnorovech, tak i mnohé z 50 mostů, které se na celé trase nacházejí.
Turistický ráj a novinky roku 2025
Kanál dnes slouží pouze k turistickým účelům, v polovině 90. let prošel výraznou rekonstrukcí a počet turistů, kteří jej navštíví každoročně stoupá. Mnoho turistů si jej vybírá za cíl pro prožití několika dnů na klidné vodní hladině. K tomuto účelu slouží několik půjčoven lodí, houseboatů, kajaků a nebo je možné od června 2008 projet část trasy na nejmodernější lodi, která proplouvá vodama Baťova kanálu – lodi Morava. V roce 2025 se kanál stal ještě atraktivnějším díky bezbariérovému přístupu na lodi Morava i hausbotu, což umožňuje plavbu i pro osoby s postižením.
Oficiální zahájení plavební sezóny je 1. května, zamykání připadá na 28. října. V sezóně 2025 byla slavnostní ceremónie zahájení v Kroměříži, kde se scházely tisíce návštěvníků a vytvořila se úžasná atmosféra s desítkami lodí. Provoz plavebních komor byl v květnu a září omezen na víkendy (pátek–neděle), zatímco od června do srpna fungovaly od úterý do neděle. Zvýšený zájem o plavby vedl k rychlému vyprodávání půjčoven lodí a k rozšíření kapacity přístavů – například ve Veselí nad Moravou přibylo 30 nových míst pro plavidla v rámci dvouetapové rekonstrukce, která celkově nabídne až 81 míst. Dále byla opravena plavební komora ve Veselí a připravuje se nová provozní budova pro správce, která má být hotová pro sezónu 2026. Z Baťova kanálu se stává stále vyhledávanější turistická destinace. Rozrůstající se síť přístavních restaurací, budování stezek pro cyklisty podél vodního toku, tyto a další faktory lákají na jižní Moravu stále více nových návštěvníků.
Mezi nejvýznamnější novinky roku 2025 patří dokončení stavby 14. plavební komory Rohatec–Sudoměřice, zahájené v srpnu 2023, která prodloužila kanál o 7 km až do Hodonína a celkovou délku zvýšila na přes 60 km. Zkušební provoz komory začal 19. září 2025 (pátek–neděle) s první úspěšnou plavbou, plný provoz pro veřejnost je plánován od května 2026. Tato investice výrazně rozšiřuje turistické možnosti a propojuje dosud samostatné úseky. Na Zlínsku se navíc připravuje další nová plavební komora u obce Bělov, jejíž stavba by měla začít za dva roky. V okolí kanálu rostoucí popularita vede k integraci s vinařskými trasami, například v Sudoměřicích a Petrově, kde láká unikátní výklopník uhlí i místní sklepy.